Minap kaptam egy e-mailt, melyben sajtótájékoztatóra invitáltak. Sörfesztivál a Budai Várban, kaptam föl a fejem. Hát már itt a tartunk? Alig vagyunk túl a sikeres Főzdefeszten, máris a nagy múltú borfesztivál helyszínén kap főszerepet a sör? Ott a helyünk a sajtótájékoztatón!
A házigazda, Péter Anna (Malackaraj) nyitja meg az eseményt és - rövid dumaszínházas bulvárintermezzo után (a Dumaszínház lesz az egyik program a fesztiválon) - gyorsan át is adja a teret a kérdezőknek. Lassacskán kiderül, hogy a kisüzemi főzdék mellett ott lesz a Sopron-Budapest-Bőcs sörtengely három óriásgyára. És kérdésünkre azt is elmondják, - bár igen nagy a titokzatoskodás - hogy minden sörgyár hoz valami unikális sört is. Ha a Gösser Zwickl-re gondolnak evvel, akkor jöjjenek csak nyugodtan. Ha meg - ne adj' isten - főznének valami kis tétel exkluzív sört, azt meg talán még meg is könnyezné a magamfajta sörblogger. De, mielőtt túlzottan meghatódnánk, - a Borsodi Búzás attitűdökre gondolva - sztem ilyen csak a mesében van...
Mint kiderült, a szervezők több, mint 30 kisüzemi főzdét szeretnének elhívni, de persze a tárgyalások még folynak, azonban a Főzdefeszten tapasztalt embertömeg talán fölbátorította a szűkös büdzséből gazdálkodó vidéki sörfőzőket, hogy merjenek egy nagyobb összeget invesztálni, és minél többen tényleg jelen legyenek a fesztiválon.
A műanyag poharas fesztiválokhoz képest ismét egy minőségi ugrás, hogy a belépő - 1690 Ft, melyben egy korsó sör ára is benne lesz - mellé, 500 Ft letét ellenében egy ÜVEG(!)korsót is kap a tisztelt látogató, melyből azért sokkal jobb szívvel fogyaszt a sörszerető tisztes polgár. Erre a hírre feltette a jogos kérdést a Komlókutató, hogy a felső kategóriás kisüzemi sörök közül a magas 7-9% körüli alkoholtartalmú sörökhöz miért nem gondolkodnak inkább pohárban a szervezők. Ha így marad, sok dülöngélő sörgourmand-nal fogunk találkozni a Savoyai-szobor tövében, mert ugyebár az ember azért van ott, hogy kóstoljon. És sokszor fél liter az hamar megárthat...
Külön nagy örömömre szolgált, hogy a sörgasztronómia is jelen lesz a rendezvényen. A hagyományos csülök, virsli, perec mellett remélhetőleg minél több, egyedi, sörhöz készített finomságot is megkóstolhat a látogató. Erre, Malackaraj-Anna, aki már korábban bizonyította ebbéli rátermettségét, és pár - egyelőre még meg nem nevezett - étterem a garancia.
(akik megmaradtak...)
Aztán, szabad a vásár alapon, a kiállítási darabokat is meg lehetett kóstolni. A bloggerek között valahogy nem a Kozel, a citromos Gösser és az Arany Ászok, hanem sokkal inkább a - vélhetően jórészt a Csakajósörtől beszerzett - unikálisabb darabok voltak népszerűek. A Cristoffel Nobel és az Anchor Liberty Ale mellett a békebeli, tubusos sűrített tejes felhangokkal is bíró Left Hand Milk Stout és a Primator 24 voltak a legnépszerűbbek.
Augusztus végéig azonban még sokat kell aludni. A Budavári Fesztivál előtt pár nappal azonban visszatérünk a végleges programmal és a végleges sörsorral. Addig is finom nyári söröket!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.07.05. 15:49:24
Ogreface 2011.07.05. 17:52:11
De legyen ez csak az én bajom, aki elmegy oda, annak jó szórakozást kívánok!
elmeherceg 2011.07.05. 22:39:06
Lesznek-e sörös témájú előadások, sörbemutatók, sörkóstoltatások?
Úgy látom, marad a régi paradigma: zabálj meg egy csülköt, igyál meg egy vödör sört és csápolj Mulatós Ferire.
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.06. 06:40:19
@elmeherceg: aki ebbe beletolja a pénzt, az vszínű valóban így gondolkodik. Reméljük, akik csapódnak és persze a kis főzdék azok tényleg sörkultúrát és sörgasztronómiát is belevisznek.
Gérard Duchemin 2011.07.06. 09:17:36
düsi 2011.07.06. 10:25:26
"Reméljük, akik csapódnak és persze a kis főzdék azok tényleg sörkultúrát és sörgasztronómiát is belevisznek."
Nagyon nehéz akkor a kultúrát terjeszteni, amikor a kulturálatlansággal megegyező dumaszínház van jelen.
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.06. 10:54:24
ger. duchemin 2011.07.06. 11:12:19
"Úgy látom, marad a régi paradigma: zabálj meg egy csülköt, igyál meg egy vödör sört és csápolj Mulatós Ferire."
Igen, és ez sötét dolog. :-(
Ogreface 2011.07.06. 12:21:08
Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2011.07.06. 12:26:55
szerintem nem szabadna hagyni,hogy a kézműves sörfőzdék bizalma elvesszen és nem kellene hagyni,hogy "kicsússzon" a magyar sörértők kezéből a velük,nekik!!,értük tartott rendezvények.Valahogy ki kellene emelni,venni a nyári kényszeredett fesztiválosdikból a kézműveseket,és igazán rájuk kihegyezett rendezvényeket kreálni.Marketing szempontból amúgy is a tematizált eseményeké a jövő,meg a jelen is..pl van magyar Camra-szerű szervezet?Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete,ugye jól tudom..az működik?Ha valóban az egy összetartó szervezet akkor ilyenekbe mint amit felvetettetek bele kellene szólniuk,nem?Hogy a pohár mekkora legyen,az árak,a kézművesekre eső reklámfelület,stb stb..ha már bemennek egy ekkora,nem rájuk tematizált rendezvényre.
Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2011.07.06. 12:34:49
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.06. 12:41:21
És jobbnak tartanám a választhatóságot a belépőnél - korsó - vagy pohár.
Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.07.06. 12:44:46
úgy tudom a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete amúgy az itt tárgyalt fesztivál szervezői között van.
valóban nem kéne megvárni, hogy 1-2 év alatt leharcolják azt a kis egzotikumot, amit most fel tudunk mutatni sörben.
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.06. 12:55:01
Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.07.06. 13:30:41
pluto111 2011.07.06. 14:19:44
Érdekes ahol eddig voltam sörfesztiválon sehol nem volt belépő. Volt korsó bérleti díj meg drága volt a sör. Viszont beengedtek és ha már ott voltam akkor ittam is bőven a sörből.
Mennyi is a belépő az Oktoberfesten? Jó nyilván Péter Anna különbet szervez..
ger. duchemin 2011.07.06. 14:21:58
ger. duchemin 2011.07.06. 14:23:56
"Jó nyilván Péter Anna különbet szervez.. "
Mire utalsz ezzel? Miben különbet, miben mást?
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.06. 14:48:02
A Borfesztiválon is van belépti díj, ott nem akad ki rajta senki...
pluto111 2011.07.06. 15:06:25
Fesztiváloknak meg az a célja, hogy nagy forgalmat bonyolítson, sok ember legyen, stb..
Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.07.06. 15:32:00
bár emlékeim szerint a belépővel itt már 1 korsót ingyen megkapsz
pluto111 2011.07.06. 15:55:10
Gérard Duchemin 2011.07.06. 16:10:12
"ez humor volt, ember."
A humorra is rá lehet kérdezni, mert a humor mögött is lehet csipkelődés.
Nem tudtad?
Ember!
:-)
pluto111 2011.07.06. 16:20:48
malvin1 2011.07.06. 20:22:50
én is passzolok - elvből!
Gondolom nindenki tudja, hogy az ilyen fesztiválolon minimum két-háromszorosak az árak. Ha ebből nem lehet kigazdálkodni a mindenféle költségeket, akkor az ilyen fesztiválokra valójában nincs is szükség. Ezek csak "szuper lenyúlós" rendezvények.
(ha rajtam múlna - sajnos nem rajtam múlik - én ilyen rendezvényeket nem engedélyeznék).
Ott volt a főzdefeszt ...
Ott volt a Cseh Sörfesztivál ...
Magyarázza már meg valaki, hogy miért kellenek ezek a "ha vásárolni akarsz, akkor előbb perkálj" rendezvények.
Gérard Duchemin 2011.07.06. 20:27:14
Nem, nem kellenek. Legalábbis nekem, meg neked nem. De a szervezőnek igen, a pénz miatt. És annak a szegény embernek is, akivel el van hitetve, hogy ez sörfesztivál, holott nem az. Ugyanaz a kategória ez, mint amikor a multi elhiteti az emberrel, hogy sört gyárt, de még sem.
No és mindkét dolog mögött mi áll? Hát a multi. :-(
Ogreface 2011.07.06. 20:53:47
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.07. 06:52:34
@Ogreface: "OK, egy korsó sör. De melyikből?" Elmondás szerint kategória van - valószínű nem Fekete Rózsa, de van alapabb kézműves sör, nem csak az Arany Ászok...
Azt gondolom, várjuk meg az augusztusi második tájékoztatót, és akkor ítéljünk...
pluto111 2011.07.07. 08:29:40
düsi 2011.07.07. 08:49:52
malvin1 2011.07.07. 09:00:28
Én azon is kiakadok!
Mellesleg nem minden borfesztiválon van belépő. Ez főleg a budepesti fesztiválokra jellemző. Kedvencem pl. a palkonyai nyitott pincék. Ott is csak a gravírozott pohárnak van ára, amit az ember amúgy is megvesz emléknek.
A kötelező fogyasztás sem elegáns, de ott legalább nem érzi úgy az ember, hogy "jogalap nélkül gazdagodtak" rajta. A szervezésért, lebonyolításért részvételi díjjat szednek az árusoktól. Esetenként "sápot" a forgalom után. Miért fizessek még én is a "semmiért"?
Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2011.07.07. 09:15:58
A Budai Vár mint helyszín? Erre a Liget, mint a sör-virsli-vurstli szentháromság felkent szentélye sokkal alkalmasabb lenne. Bár lehet, hogy a sörfesztivál idejére a magyarok visszafoglalják a külföldi turistáktól a Budai Várat?
düsi 2011.07.07. 09:17:52
Akkor a sörivó ne menjen oda, mert ezt nem a sörivók igényeinek kielégítésére találtak ki.
düsi 2011.07.07. 09:19:35
2. is van fesztiválja, miért ne lehetne a sörnek is?
Az 1. és 2. teljesen ellentmondásban van, mert ha a sörnek van fesztiválja, ünnepe, akkor azt a fesztivált a sörivók kielégítésére találtak ki, és te meg az 1.-ben az ellentétét mondod.
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.07. 09:26:04
A Budavári Borfeszt nem egy léptékű egy kis Villány melletti falucskával. Ott nem tudsz más borvidékről kóstolni. Ilyet sok borvidéken tartanak. Itt azt fizeted ki, hogy minden egy helyen van. Nem kell Villányba, Tokajba ill. Miskolcra, Békésszentandrásra leutazni...
Az persze valóban rossz érzést szül, hogy szemérmetlenül lehúzzák az embereket pl. a kajákon. Egy kb. 60 Ft költségű pompos a borfeszten is 6-700 Ft volt.
malvin1 2011.07.07. 09:46:08
Ami az "egy helyen van"-t illeti: szerintem ezért bőven fizetek azzal, hogy a "helyben" 80-120Ft./dl.-be kerülő borért a fesztiválokon 300-400Ft-ot fizetek.
(A sörös arány ennél talán kicsit jobb. Legutóbbi tapasztalatom - ráadásul egy nem beléptidíjjas rendeyvényen: 1 korsó "helyben" 300, a fesztiválon 500.)
düsi 2011.07.07. 09:57:28
pluto111 2011.07.07. 10:12:35
Amelyikre elmegyek ott biztos iszok 4-5 sört meg valami kaját is kipróbálok.
Bud Taste 2011.07.07. 11:00:43
Szerintem amire most a kis főzdéknek és a magyar sörkultúrának szüksége lenne, az a minőségi kézműves sörökkel szemben elkötelezett, tudatos fogyasztói réteg, amely alkalmanként hajlandó áldozatot is hozni a sörkultúra fejlődéséért. Ennek bizonyságát adta pár ezer ember az Első Főzdefeszten, akik csikorgó fogakkal, de türelmesen végig várták az egy órás sorokat a sörökért amelyek többsége bizony még messze van a világszinvonaltól. Véleményem szerint a belépő szükséges amelynek tartalmaznia kell egy kultúrált korsót, amely túlméretes, hogy a csapolást megkönnyítse, illetve van rajta 3dl jelölés is, hogy ne kelljen külön pohárral készülni.
A feliratozott egyedi korsóért az igazi sörrajongók szívesen kifizetnék a reális belépőjegyet.Egy rendezvényt amely első körben nem a profitról szól, szinvonalasan megrendezni nem lehet ingyenes belépővel műanyag pohárral a multik támogatásával akik a kézműves sörök sírásói!
düsi 2011.07.07. 11:33:02
"a multik támogatásával akik a kézműves sörök sírásói!"
Hozzászólásodnak ez volt a lényege. Báránybőrbe bújt farkasok ők, akik azt füllentik magukról, hogy a sörkultúra elkötelezettjei, de csak a pénz érdekli őket, nem érdekli őket a sör, gyárthatnának szappant is.
Bud Taste 2011.07.07. 11:43:42
"gyárthatnának szappant is"
:) Hiszen azt is gyártanak!
Amerikában a multi söröknek mint a Bud és társai Suds a gyűjtőnevük ami szappanlét/habot jelent.
pluto111 2011.07.07. 11:43:44
Én ezt venném alapul ha ilyet szerveznék:
www.bierfestival-berlin.de/eng.html
Személy szerint rendszeresen támogatom a kisüzemi söröket. Ahol csak fellelek ilyet vásárolok (még olyat is ami tényleg messze van a világszínvonaltól).
Bud Taste 2011.07.07. 12:09:43
Én meg ezt:gbbf.camra.org.uk/home
itt van belépő is de tagoknak olcsóbb.
Amúgy a berlinin is van ahogy látom 1,50 euróért színvonalas kóstolópohár.Sajnos a londoni és a berlini egybeesik.
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.07. 12:09:47
:o]
Azért a németeknél a sör más, mint nálunk.
Azt mondom, várjuk meg az augusztust, és meglátjuk, mi lesz ebből, aztán pálcát törhetünk felette. Most még túl képlékeny az egész, alig van konkrétum.
pluto111 2011.07.07. 14:11:51
www.bierfestival-berlin.de/regionen/reg00%20bierrondell.html
(itt még kattintgatni kell)
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.07.07. 14:51:19
:o]
malvin1 2011.07.07. 15:42:58
Igen, még sokminden változhat ... sajnos, lehet, hogy nem is lesz annyira szép (30 kisüzemi főzde!) mint ahogy tervezik.
De a belépő díjj biztosan nem fog változni.
És ezzel kapcsolatban volna még két megjegyzésem:
Ha valaki kifizet kb. másfélszer annyit egy korsó sörért, mint amennyiért "normál esetben" megkapja, annak nem gond kifizetni 1600Ft.-ot. EZ ELVI KÉRDÉS. Volna egy "áthidaló" javaslatom is: legyen ez az 1600 minusz az egy sör ára az üvegkorsó - valami kis, a rendyvényre emlékeztető matricával - ára. Akkor már elfogadható: kaptam valamit a pénzemért. De nem igazán hiszem, hogy ezt a szervezők megértenék.
A másik gondolat: az ilyen rendezvényeknek a pillanatnyi bevételen túl lenni kellene egy hosszabb távú (marketing) céljának is. Én például a fentebb említett fesztiválok következtében megismertem, és rendszeres vásárlója lettem néhány sörfélének. Lehet, hogy erre a fesztiválra elhozzák a világ legjobb sörét, jó néhányan mégsem fognak rászokni, mert nem mennek el. Ezen meg a résztvevőknek kellene egy kicsit elgondolkodni. Hiszen nekik a minél nagyobb publicitás volna az érdekük.