Igen kérem, ezt is megértük. A magyar KKK-sörszcéna egyik élharcosa, a Főzdepark- és Kraft-alapító Mad Scientist, a mézsörök és a hordós érlelésű sörök hazai úttörője közös söröket készített egy másik kőbányai "sörfőzdével", de nem valami hasonszőrű elitegységgel, hanem a "gonoszmulti" Dreherrel. Na, erre varrjuk föl azt a bizonyos gombot, mert itt az új márka, a Kőbánya X.
Ciki vagy nem ciki az ilyen collab?
A nagyok és a kicsik ilyesfajta közös sörfőzése nem új keletű. Gondoljunk csak a két éve nagy és részben pont KKK-oldalról kritikus visszhangot is keltett Carlsberg Hungary-Horizont által gründolt Delight IPA-ra, de az idén általunk is beharangozott, az amerikai sörforradalom egyik legismertebbjének, a Sierra Nevada-nak és a német multi Bitburgernek a közös söreit is említhetjük. Ilyen előzményekkel szégyenkezés nélkül beállhat a sorba az a Mad Scientist, akik azért korábban nem fukarkodtak az elitista nyilatkozatokkal, így sokak számára kicsit visszás lehet, hogy pont ők ugrottak neki egy ilyesfajta közösködésnek.
De árokásás és bomlasztó kritikai él helyett most inkább örvendjünk, hogy az egyik nagy és az egyik kicsi így összedolgozik, és újabb jelét adja, hogy nem feltétlenül ellenség egy piaci konkurens, bár az új sörtörvény és a piaci realitások alapján, azért erről a kisüzemi főzdék képviselői között vannak, akik másként gondolkoznak...
Miért lehet jó ez a Drehernek?
Már régóta mondogatom, hogy nem igazán értem, hogy a három nagy miért nem csinál viszonylag kis költséggel, valamelyik kisebb, de menő főzdével egy tényleg limitált főzetet. (Azaz nem olyan multis módon "limitáltat", ami óvatos, mert nem merik bevállalni a piacon a komolyabb nyitómennyiséget, - a nagyoknál ez általában egy főzet, 250-500ezer liter, mert ennél kisebbet nem tudnak) Szerencsére erre az "országos" felismerésre más is ráébredt...
A fentiek alapján nem nehéz kikövetkeztetni, hogy ezzel a lépéssel a Dreher "gonoszmultiból" egy csapásra kompromisszumkész, a kicsikkel remekül együtt dolgozó sörgyárrá válik. Ráadásul a közös sörrel rögtön be is jelentkezhet a 20%-os sörözői kisüzemi részesedésre, így egy évvel elébe megy a Kósa-féle "sörtörvény"-nek, és mégis - részben - a saját sörét árulja a népnek. No meg egy címkén szerepel a Mad Scientist-tel, amivel sok (önjelölt) sörgeekhez más kontextusban jut el a neve, és a jól csengő kraftos névvel kap egy kis plusz reklámot is egy egészen másik piaci közönség körében.
De miért jó ez a Mad Scientistnek?
Ez mindenképp a fogósabb, ravaszabb kérdés a témában. Nehéz, de racionális döntés lehetett. Valahogy fordítva képzelem el. A Mad, amellett, hogy kap egy adag pénzt a forgalmazott mennyiség után, a Dreher által nyújtott széles körű terjesztés miatt pont abban a szegmensben szerez nagyobb ismertséget, ami a Drehernek abszolúte hazai terep. Vagyis a hipermarketek jól látható polcain, nagykerek dreheres listáin és újságokban, magazinokban, sőt, ha olyan a kampány, akkor benne lesznek a tévében is... És persze a szomorú aktualítás miatt is, hogy nyakunkon a Covid-járvány második hulláma, és ha a HORECA-szektor újra ellehetetlenül, akkor különösen értékes kapcsolat lehet az ilyen. Hiszen a csapolt sör - a statisztikák alapján - csupán a 10%-át teszi ki a teljes hazai sörgyártásnak, így egy KKK-főzde, akiknek az eladásai a csapolt szegmensben jóval nagyobbak egy sörgyárénál, egy ilyen helyzetben nem csak a saját webshopjukon, hanem más csatornákon is el tudják érni a jelenlegi és a lehetséges fogyasztóikat, és biztos mennyiséget termelhetnek folyamatosan.
Hát a sör, milyen?
Persze sokakat a gazdasági elemzés pont nem érdekel, hanem csak az, hogy milyen a sör. Kétféle termék készült, az egyik inkább közönség-irányultságú, de van benne kis kraftos csavar, egy 5%-os hidegkomlózott láger, ezt a Dreher-gyárban főzték. A másik inkább a Mad Scientist termékvonalába illeszthető be, egy speciális kávéval készült, zabbal, zabpehellyel dúsított amerikai stílusú Stout. Nézzük is meg.
Kőbánya X Underground Lager 5% - Illat: Klasszikus füves, fodormentás, kerti zöldfűszeres komlóillat, ami a német komlók sajátja. Nincs kiugró citrusosság, amerikai komlók, hanem a jól bevált lágeres vonal, a hidegkomló a potmétereken csavar, és tartósabb, frissebb az illat, mellé kis enyhén édeskés malátás kenyeresség köszön be. Megjelenés: Dús, paplanos fehér hab, aranysárga szín, tükrös átlátszóság, minden a hagyományos vonalon, de a hab nem mosószeres, hanem érezhetően más a textúrája, mint egy átlaglágernek. Íz-korty: Ez sem az amerikai komlós új hullám, a főzéshez használt Spalt hozza a kötelező "herbfrisch" keserűt, mellé kakukkfüves, komlóíz érkezik, és egy tiszta szép enyhén malátás teltség ellenére, főleg a Saphyr hidegkomlózás miatt, egy elegáns száraz, ropogós láger. Érezhetően hosszabb idő alatt erjedt, mint egy átlagláger, lekerekedett, letisztult, Jó kis sör!
Kőbánya X Catacombs Coffee Stout 6% - Illat: frissen őrölt kávé, csokoládé, keksz, kis marcipán. Megjelenés:Bársonyfekete szín, krémes, közepesen tartós, bézs hab. Sűrű, átlátszatlan, kis vöröses csillogással. Íz-korty: A viszonylag alacsony alkoholtartalom mellett is intenzív kerek ízvilág, friss csokis-kávés ízek, egy kicsi kekszes marcipános, enyhén karamelles vonal. Nem nehéz, nagyon kellemesen iható, mégis telt, krémes (van benne zab és zabpehely is) de semmi likőrösség, hanem tökéletes Wiener Eiskaffee-élmény. Méltó a Mad söreihez.
A sörök egyedi grafikával ellátott nyomott dobozokba kerültek, és a Dreher forgalmazó hálózatán keresztül könnyedén hozzájutható lesz a láger, ami jóval populárisabb darab. A Coffee Stout - lévén a Mad egyszerre 2000 litert tud főzni - sokkal limitáltabb, de azért sok helyen az is ott lesz. Az árak - Békefi Gábor, Dreher-vezér elmondása alapján - a speciálisabb multi főzetek és a craft-sörök árai közé lesznek belőve, bár konkrétumot nem hallottunk, de a hírek alapján a láger 399 Ft, a jóval cizelláltabb és limitáltabb stout 799 Ft áron várható. Csapon a Stout biztos lesz, a láger esetleg a Dreher bemutató pubjaiban lesz KEG-ből elérhető, de egyelőre erről nincs konkrétum.
Tanulság?
Nem minden esetben ősellenség egy multi és egy KKK-főzde, vannak az együttműködésnek olyan formái, amiből tanulhatnak egymástól, amik prosperálóak mindkét félnek, és a jó sörök a sörkultúrát is előrébb viszik, s ez átlagfogyasztóként üdvözlendő, hisz két jó sört kaptunk. Sok fanatikus Mad-rajongónak azért ezt még szoknia kell majd... Gratulálok az úttörő ötlethez, van rá sansz, hogy a Borsodi és a Heineken ellopja...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.