Nemrég több élelmiszerüzletben a megszokott "sárga" Kozel-eken piros felirat hirdeti: "Új recept, gazdagabb ízvilág." Pedig egy licenc sörön általában nem szoktak változtatni. Mi történt a régi, 10-es Kozellel? Erre kerestünk választ.
Az alap - sárga - Kozelről (Kozel Svétly) már több helyen leírtuk, hogy hiába a kukoricamentesség, valamiért elmarad a minősége a kőbányai főzetnek a cseh eredetitől, bár sokan azt sem tartják túl sokra. A cseh és szlovák boltokban persze kaphatóak voltak más verziók, a 11-es zöld, a 12-es piros Kozel is, amik már egy ligával feljebb játszanak. Az Asahi konszern már Csehországban is hozzányúlt a márkához, hiszen a 12-es pirost kivezették a piacról, és a helyébe a Kozel Mistruv (Mester) lépett, ami a napjaink sörízlésének komlósabb, keserűbb vonalát igyekszik bemutatni, persze nem újvilági, hanem klasszik cseh komlóval, a Saaz egy magasabb alfasavtartalmú klónjával, a Premianttal. De a változás most nem állt meg a határnál, hanem mi is kaptunk egy kis upgrade-et, az új Kozelt, ami azért nem olyan világos sárga, mint elődje, de nagyon hasonlítanak egymásra.
Ha megnézzük a piaci környezetet, akkor a Dreher-Asahinak valóban lépni kellett, hiszen mind a Heineken márkája a Krusovice, mind a Borsodi-Molson Coors Staropramenje magasabb minőséget képvisel valójában és a vásárlói gondolkodásban is, mint a Kozel Svetly, a konszerntárs Pilsner Urquell pedig a felső kategória a nagy láncokban. A piaci trend, a legolcsóbb és az olcsó sörök fogyasztása helyett pedig a minőségibb termékek felé mutat.
Maga az új sör, ha az alkoholtartalmát megnézzük, 4,6%-os, ami pont a 11-es, "zöld" Medium Kozelnek felel meg. Vélhetően nem másik receptet készített a Dreher (mint a soproni gyár a magyar Gösser esetében), hanem egyszerűen új ruhába öltöztették a magyar és a közép-kelet-európai piacra a 11-es Kozelt, megkapta a Svétly sárga gúnyáját és a Csehországban kivezetett 12-es Kozel nevét. Így lett a Medium-ból a Kozel Premium Lager - "új recepttel, és gazdagabb ízvilággal". Nem lehet véletlen, hogy a Pilsner Urquell márkaerősítése után az Asahi a Kozel hóna alá nyúlt, hiszen a 2010-es évekre egyértelműen a Kozel lett a legnagyobb mennyiségben Csehországon kívül eladott cseh sörmárka, a nagyon jelentős orosz piacon egy felmérés szerint a Baltika után holtversenyben, a Zsiguljevszkoje mellett a második legnépszerűbb sör, így jogos, hogy komoly lehetőségeket látnak benne, és ebbe kis tuning is belefér. Ugyanez a népszerűség az oka, hogy a velkopopovicei gyár már nem tudja ezt a szükségletet ellátni, és az Asahi a konszernen belül több sörgyárba kiszervezte a gyártást.
Az igazi tuning véleményem szerint azonban nem maga a sör, ami amúgy egy kellemes jól iható 11-es láger, hanem az infrastuktúra, amit a konszern mögé rak. Csurgó János, a Dreher csapolómestere és Polgár István, Pilsner Urquell nagykövet a hivatalos sajtóbemutató előtti Dreher-sörvacsorán - ahol kis létszámú közönség előtt bemutatkozott az "új" Kozel - megvilágították kicsit a hátteret is. Az új Kozel érkezését követi több, mint 1000 cseh rendszerű sörcsap - nem a hagyományos vertikális, hanem amelyekről vízszintes irányban történik a csapolás. A csapfej-végek könnyen leszerelhetőek, tisztíthatóak, habosító szűrővel vannak ellátva, és hab alá lehet velük csapolni - amellyel a megfelelő továbbképzés után csapolva, bármelyik márkakocsmában krémes, friss, a hab alá csapolt sört élvezhet, aki kóstol, Ha valaki össze szeretné - legalább látványszinten - hasonlítani álljon itt pár Kozel-kép a tavalyi csehországi látogatásaimról szemezgetve a prágai Kandúr-ból, a prágai Óváros egyik Kozlovkájából, a velkopopovicei gyár Kozel-napjáról és a Dreher-sörvacsorájáról.
Az Asahi-Dreher az új Kozellel egyszerűen követi a piaci kihívásokat, nem gurított óriásit, de tartja a lépést a konkurenciával. Ám, ha - és itt azért ez a HA erősen nagybetűs - a sörözőkben gyakorlati szinten is át tudja ültetni az új csapolást, és ezt hosszú távon azonos minőségben az adott söröző személyzete is nyújtja, akkor azzal nagyon sokat tehet a márkán és a saját imázsán kívül a hazai csapolt sör fogyasztásáért és ez mindenképp üdvözlendő. Azért, ha sikerül, egy 11-es Kozelt és egy hazai Kozel Premium Lagert mégt össze fogok kóstolni hamarosan.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2019.02.06. 18:38:18
Szóval ez a Dreher/Asahi nagy újdonsága... :D
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2019.02.06. 19:31:03
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.02.07. 12:29:26
Mert attól, hogy a cseh vagy akár a szlovák gyártású 11-es Kozelre ez kb. igaz, az sajnos még nem garantálja, hogy a Kőbányán főzőttre is igaz lesz.
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2019.02.07. 19:46:31
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.02.07. 20:21:12
A közszolgálatiság jegyében javaslom, hogy a Pennyben kapható 11-es Rychtar Grunt és a Lidl Argus Maestic-je is szerepeljen a mezőnyben. (Az utóbbi ugyan 12-es, de alkoholra alig erősebb és szárazanyagtartalomtól függetlenül szerintem abszolút piaci versenytársa lesz a Kozelnek.)