Már hetek óta hangos a gazdasági sajtó, hogy a világ legnagyobb sörgyártó óriása az Anheuser-Bush (AB)-Inbev vételi ajánlatot tett a második helyen álló gyártó, a SAB-Miller részvényeire. A napokban rá is bólintott a SAB-Miller az ügyletre, és a két giga-óriás egy nagy sörmasszává olvad össze. A világ 1960 millió hektoliteres éves sörtermelésének így csaknem a negyede (460 millió hektoliter) egy óriáskonszern kezébe került. Ez körülbelül olyan fúzió, mintha a Volkswagen felvásárolná a Toyotát.
A kérdés csak az, hogy a közembernek (a kisrészvényeseken kívül persze, mert a SAB-Miller árfolyam 27%-kal, az AB-Inbev 4%-kal emelkedett a hírre) mi ebben a jó? Valószínűleg semmi, sőt vélhetően a fúzió során a helyi piacokat is szépen optimalizálják, azaz a beszerzés és a logisztika, no meg a marketing mellett a saját márkákat is összefésülik, és ez régi, ismert márkák megszűnéséhez és / vagy receptváltozáshoz is vezethet. No nem a Miller-t sajnálom, de ebből a pozícióból itt a sörvégeken továbbra is az olcsó core-láger áradat jut.
Azonban Magyarországon érdekes kérdések is fölvetődnek. Hiszen a Molson-Coors által tulajdonolt Borsodi több olyan márkát is főz licencben, ami eredetileg az AB-Inbev tulajdonában van, lásd Löwenbräu, Becks vagy a Stella Artois, hogy csak a legismertebbeket húzzuk elő a kalapból. Most, hogy a Dreher az új anyacéggel immár birtokon belülre került, megmaradnak-e ezek a húzómárkák az "ellenség" kezében? Kerülnek-e bevezetésre új márkák a magyar piacon?
És persze hatványozottan igaz ez a nagyvilágra. Sehol sem érezhetik biztonságban magukat a két nagyhoz kötődő a marketingesek, adminisztratív dolgozók, ügynökségek, termelők, beszállítók. Az is teljesen nyitott, hogy a craft beer-konjunktúra a gasztronómiában tovább gyorsítja-e a konszernek felvásárlási kedvét a kis főzdék szegmensében. Persze nem feltétlen azért, mert annyira különleges sört akarnak főzni, hanem, hogy a disztribútor-hálózatukat és a piaci erőfölényüket kihasználva lebutított craft beer márkákkal szorítsák ki a feltörekvő (az USA-ban már 14% körüli piaci részesedéssel bíró) kis főzdéket.
Rengeteg kérdés van és lesz még, válaszokat majd 1-2 év múlva kaphatunk.
Kép forrása: Bloomberg
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2015.10.15. 15:34:37
Például az, hogy megszüntetik a BSC-jüket, és ki tudja hány ember kerül emiatt az utcára.
Serkoptató 2015.10.15. 17:48:56
Néhány teljesen jellegtelen sör talán eltűnik, de marad helyette fillérre ugyanannyiért másik ugyanolyan jellegtelen sör.
A pr, hr, marketing, pénzügyi és egyéb adminisztratív munkatársak izgulhatnak, mert ott lesz némi kirugdosás. Meg talán néhány főnökkel is kevesebbre lesz szükség.
Viszont rendesen felkavarhatják a borsodiak szortimentjét, ha viszik az importmárkákat, a Hoegaardent és a Leffe-t is. A Stellával, Löwennnel, Beck's-szel (Spaten?) ez már fájhat. Új brandek felépítése nem olcsó mulatság.
Beer Ninja 2015.10.16. 09:48:43
pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2015.10.16. 22:38:51
@dr. dodó: Ha változás lesz, az megmarad makrogazdasági szinten. Mi max azt fogjuk látni, hogy Rákóczi helyett Balatoni világos kerül a sarki közértbe...