Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Utolsó kommentek

Címkék

2015 (1) 2017 (1) 2018 (1) 2bratanki (1) 3 fonteinen (1) 50/33 (1) 50/46 (1) 50/47 (1) 50/48 (2) 50/49 (1) a (1) AB-Inbev (1) Abdij Averbode (1) ale (57) alefried (1) álhír (5) alkoholmentes (4) alltech (7) altbier (1) amerika (2) amszterdam (1) andechser (1) Anderson Valley (1) angol (16) apa (5) Apátsági (2) apátsági (3) aréna (1) armandootchoa (3) árpabor (2) asahi (2) aventinus (3) bajor (30) bak (32) balkezes (6) baltika (1) balti porter (1) bamberg (7) bandusz-köleses (1) barleywine (7) barna (4) bécs (6) bécsi ászok (3) beerfort (2) békésszentandrás (49) belga (40) berlin (1) bevog (3) bierzauberei (1) bigfoot (3) bio (1) bisztro (1) bjcp (2) bors (2) borsodi (11) BorsodiBevilaqua (1) boza (1) brett (6) brewdog (2) brewyourmind (1) brno (2) buda (3) budapest (10) budapestbeerweek (4) buli (1) burgenland (1) búza (40) búzasör (17) camba (1) cantillon (1) carlsberg (2) cerna hora (3) chilis (1) cider (3) címke (2) cinkota (1) craftbierfestwien (3) csakajósör (9) csalános (1) csalás (1) csapolás (1) csatorna szigetek (1) cseh (55) csíki (7) csobánka (8) csupor (1) dán (5) debrecen (1) demolen (10) De Ranke (1) diabetikus (1) dimbolab (2) dombóvár (1) dreher (31) Dupont (1) edelweis (1) eggenberg (1) Élesztő (2) életkép (8) ERPÉ-Ludas (1) etyeki (3) fehérnyúl (5) feröer szigetek (1) fesztivál (49) fifty shades of (1) firstbrewery (8) flamand vörös (1) fót (14) főzdebusz (1) főzdefeszt (32) frank (1) fullers (1) füstölt sör (12) Fűtőház (4) gasztro (5) gasztrotop (1) gluténmentes (1) goldenblog (1) gólem (7) gose (1) grabanc (9) greensheep (1) grimbergen (1) grodziskie (4) Gueuze (3) guinness (4) gyárlátogatás (1) gyertyános (2) gyógysör (1) győrzámoly (1) hacker-pschorr (1) hal (1) harapunk (4) házisör (31) hbh (1) hedon (2) heineken (16) hekkelberg (1) hermelin (1) hoegarden (1) hofmann (1) hofstetten (2) hofstettner (2) holland (12) homebrewer (2) hopfanatic-kisstamás (23) hoptop (8) hordó (9) horizont (22) horvát (3) hrabal (4) hrabal100 (5) hübris (5) hunyadi (1) hutyánzoli (1) Huyghe (1) il capriccio (1) ipa (64) írók (2) Jandrain-Jandrenouille (1) japán (1) jégbak (1) k (1) kabinet (2) kaiser (1) kaltenecker (5) kapucinus (2) karácsony (12) kecsekmétisörmesterek (2) kelemen ottó (7) keserű méz (1) kézm (1) kissler (2) kisüzemi (248) kőbánya (7) kocsma (2) koktél (1) kollab (1) kölsch (3) komló (23) korzika (1) kősör (1) kozel (10) kraft (41) kraken (2) krombacher (1) kukorica (1) kulmbach (1) kulmbacher (1) láger (18) lager (11) lambic (6) lammsbräu (1) la chouffe (1) legenda (18) lengyel (5) lexo (1) lichtenhainer (1) liechtenstein (1) limomádé (2) Lindemans (1) lipcse (1) luxemburg (1) madscientist (16) mad scientist (2) magy (1) magyar (281) málta (1) maltman (1) man sziget (1) marino (1) marionett (1) márkanév (1) märzen (7) mecénás (1) meggyes (2) memminger (2) merlin (1) mexikói (1) mézsör (1) michael jackson (2) mikkeller (2) miskolc (1) Monyó (32) münchen (3) nelson sauvin (1) német (37) newengland (2) nitrogén (1) nógrád (1) norvég (2) novapaka (1) Nøgne Ø (1) oedipus (1) ogre (4) oktoberfest (3) olasz (3) orosz (3) országsörtesztje (1) osterbräu (1) osztrák (15) oysterstout (1) palóc (3) paracelsus (1) párkány (2) pécs (1) pécsisör (3) pelicon (2) permon (1) pils (12) pilseni (6) pivo (2) Plzeň (1) porter (20) pozsony (2) prága (7) primator (3) purkmistr (1) pyraser (3) quadrupel (2) radler (3) rage (1) rebaktibor (1) reczerser (5) régi idők sörei (1) reketye (5) rétság (1) rigó (1) rízmajer (25) rodenbach grand cru (1) román (3) rotburger (3) róthzoli (10) rozs (2) rozsnyó (1) sahti (1) saison (12) samuel smiths (1) san (1) scheyern (2) schlenkerla (6) schneider (4) schwarzbier (2) sernevelde (2) skót (2) soltvadkert (1) soproni (16) Sör (1) söralátét (2) sörfesztivál (60) sörforradalom (14) sörfőzés (3) sörgasztro (1) sörgyár (2) sörjövedék (1) sörkoktél (10) sörkönyv (2) sörkorcsolya (37) sörkultúra (16) sörmitöbb (2) sörmúzeum (2) sörnyitó (1) sörökamöszjövödréből (4) söröpohár (1) sörösapp (1) sörösdoboz (1) söröző (8) sörpiac (10) sörrally (1) sörsajt (1) sörspecialista (6) sörszörp (1) sörtörténet (29) sörturista (5) sörturizmus (3) sörvacsora (8) sörvers (1) sörverseny (29) sour (4) spontán erjesztés (2) staropramen (5) stgeorgen (1) stout (34) strong (2) suarez (1) svéd (2) synthesisbrewlab (1) szakbolt (1) szalon (1) szarsör (6) székely (2) szerb (2) szlovák (6) szlovákia (2) szlovénia (7) szüretlen (2) tabán (1) takácspéter (13) tank (1) tankönyv (1) távoli galaxis (1) teve (1) thehumanfish (2) thomasmenner1701 (2) thornbridge (1) Tibeer (6) tívíszerep (1) tökmag (3) tomiesjef (1) tomm (1) To Øl (2) trappista (3) treehouse (2) tréfa (4) tripel (3) tudomány (1) tuffbuzz (2) tumblr (1) turbacci (1) ugarbrewery (2) uradalmi (1) usa (3) USA (3) utassyrolli (1) v4 (1) vágott (2) valentins (1) vasököl (1) vélemény (1) vintage (1) vizir (1) vonat (1) webáruház (1) weihenstephaner (3) weltenburger (2) wernesgrüner (1) wheat (1) witbier (3) worldbeerawards (1) yeastside (2) zatec (1) zentus (1) zipsbrew (12) zirc (2) Címkefelhő

Új sörtrend? - Nagyüzemi luxus - Laško Special-sorozat

2014.12.30. 16:54 :: IPAfai Pap

Bár már nagyon közeleg az év vége, de évzáró-összegzés helyett még egy kis aktuál-sörtrend következik az ünnepek alatti pihentető sörözés mellé szóló elmetorna gyanánt. Aki fáradt ilyesmire, annak nemsokára érkezik a szokásos évzáró képriport a 2014-es évről.

A szlovén Laško az ljubljanai Union mellett dél-nyugati szomszédunk tömegsör-márkája, úgy is mondhatnánk, hogy "az utca hírmondója" Alsó-Krajna Borsodija. Szóval nem egy nagy élmény, se a láger, se a Zlatorog névre hallgató másik gyártmány. Említésre méltó - persze csak a magyar Soproni Démon, Szalon Barna relációban - a Lasko Dark, amiben a festőmaláta nem annyira bántó és a duplabakjuk, az Eliksir, melyekről korábban (uppsz, több, mint 4 éve, hogy rohan az idő) értekeztem a blogon. A sörgyár 190 éves évfordulójára kihoztak egy hármas sorozatot,(saját weboldallal, ahogy dukál)  amiből Bud Taste szerető gondoskodása révén (köszönöm!) kettőt kóstolhattam, a szlovén komlókkal turbózott lágert, a  Golding-ot, és Striptis névre hallgató duplabakot. A harmadik, a  No. 01, a  Citra-val komlózott láger egyelőre kimaradt.

Mielőtt a közvetlen kóstolásnak nekirontanék, egy kis általános elmélkedés következik. Miért is? Mert a nagykanállal habzsoló fogyasztói társadalomban új trendek kezdik felütni a fejüket. A multik kezdenek észbe kapni, hogy a kézműves, kis szériás, extrákkal felszerelt darabok - legyen az autó (pl. Toyota-Lexus) vagy élelmiszer - kell a népnek, hogy érezze magát valakinek, elhiggye, hogy az ő személyes megtiszteltetése, hogy olyan szépen becsomagolva, felturbózva kapja meg a vágyott valamit, amiről messzire látszik, hogy gazdájának nem csak átlagon felüli, kifinomult ízlése van, hanem egzisztenciálisan is megengedheti magának, hogy ne a pórnépnek csomagolt tucatot egye-igya, mert neki jár 'A' minőség. Ott tartunk, hogy már a Tesco is odateszi az occsóért mért "gazdaságos" termékek mellé a 'Tesco Value-t Finest-et, a Lidl a DeLuxe-ot, és a Penny, az Aldi és a Spar is megalkotta a maga emelt kategóriás termékcsaládját. Nem is beszélve az extra kínálattal rendelkező a CBA-üzletekről. Borban is láttunk már ilyet Magyarországon, a Varga Pincészet tipikus tucatborokat előállító kombinát, akik az "Aranymetszés" fantázianevű exkluzív(?) termékcsaládjukat pont ilyen tervekkel dobták piacra.

Az USA-ban - ahol a kisüzemi sörfőzdék már 12-14%-os részt hasítottak ki a sörpiacból - a nagy konszernek hamarabb észbe kaptak, és több kis főzde multi által tulajdonolt cég kezében van, (a Brewers's Association-nél a tagság egyik feltétele is ezért, hogy independent - azaz tulajdonilag max. 25%-ban függjön egy multitól) ahol legtöbbször saját márkás, exkluzívabb söröket készítenek. Ám ezek a kis(ebb) szériás sörök a "nagytestvér" által disztribúcióval, reklámmal megtámogatott darabok, melyekkel igyekeznek az elveszített piaci rész által keletkezett sebeket gyógyítani és kis píárt adni a lenézett tucatterméknek, hogy lám!, mi ilyet is tudunk, ha megrázzuk magunkat. Már a magyar sörgyárak marketinges-csapata is rácsoffant a technikára. Nem lehet elfeledni a Budavári Sörfesztiválon elhíresült "kézműves Arany Ászokot", vagy a "háromféle komlóval készült" Dreher Summer Momentet, a staneclis "frissen csapolt" Soproni, és a "különleges komlónak" köszönhető utóíz nélküli Borsodi Super Dry. Egyszóval érzik, hogy mocorog valami, de a hangzatos hívószavakon és a csillogó fél literes dobozon kívül csak reklám van, innováció nincs a beltartalomban. Nem úgy a szlovák piacon! A Kozelnél is csináltak egy extra friss Citra-komlós világoszöld, könnyű darabot, ami egész kellemes a maga kategóriájában.

És persze itt van a fent említett szlovén példa. Szlovéniában - ők voltak az első EURO-s ország a volt keleti blokkból - van vásárlóerő és igény is a jobbra, náluk is beindult a kisüzemi sörfőzés, és a nagy gyárak rögtön kapcsoltak, és ráálltak a trendre. Szépen tervezett új címke, 0,33-as dizájnos formájú palack, és még a beltartalom is jobb, mint az alap. A Golding azonban a pasztőrözés és a nagyüzemi lágeralap miatt elveszíti az értékeit, fáradtan jön a szlovén komlók (Styrian Golding, Aurora, Celea) világa, és inkább a konzervzöldség szaga és az egyenláger íz dominál. A Striptis egy fokkal jobb, egész tisztességesen összerakott duplabak, de semmi különleges. A Citrától Bud Taste sem volt agyonájulva, sőt. Tehát szép-szép a külcsín, de a belbecs egyelőre messze van a német vagy az angol nagy sörgyárak jól megkomponált söreitől.

A tendencia azonban azt vetíti előre, - és ezért is kezdtem bele ebbe az okfejtésbe - hogy a nagy magyar sörgyárak, meglovagolva persze a sör jelenlegi trendiségét, kénytelenek lesznek előbb vagy utóbb lépni egy minőségibb termékpaletta irányába, hogy visszaszerezhessenek a rohamosan szűkülő piacból. Hiszen a prémium kategóriájú sörök szintjén óriási csökkenés volt itthon észlelhető a 2013-as éveben, és ennek csak egyik oka, hogy szegényedik a magyar, a másik ok - legalábbis remélem, mert statisztikám ere vonatkozóan nincsen - a kisüzemi főzés előretörése. Elképzelésem szerint a magyar sörgyárak - ha értelmesen gondolkodnak, és miért ne tennék? - is előbb-utóbb el fogják készíteni a maguk 'Special' sorozatát, egy-egy nagy sörfesztre kilátogatnak valamilyen kis szériás próbafőzettel, aminek a reklámértéken túl van némileg biztatóbb beltartalma is. Természetesen - ahogy már megszoktuk tőlük - minimális kockázatvállalással és tőkeráfordítással mindezt, de lépniük kell lassan. Reméljük mernek kicsik, azaz nagyok lenni, és a kőbányai, bőcsi vagy soproni sörfőzők szemében újra ihletett alkotói fény csillan... (és felébredek, és bilibe lóg a kezem, de olyan szép gondolat!)

4 komment

Címkék: szlovénia lager sörpiac

A bejegyzés trackback címe:

https://sorbuvar.blog.hu/api/trackback/id/tr427016433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_zizizi_ 2014.12.30. 22:18:42

Tesco Value = Tesco Gazdaságos, az nem a prémium márka.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.12.30. 22:43:18

@_zizizi_: Oh, igen. Valóban? Mi a másik termékcsalád neve? Megírod és javítom. Köszi előre is!

Bud Taste 2014.12.30. 23:53:25

@pif: A Tesco a sajátmárkás termékeit árképzés szempontjából 3 alkategóriára szegmentálja: a Value a legolcsóbb a termékkategórián belül (régen ezt hívták Gazdaságosnak, de ezt a nevet hamar sikerült leamortizálni, ezért visszatértek az eredeti névre), a Standard (más néven Tesco Színes) a gyártói márkákkal megegyező minőségű, de azoknál olcsóbb, illetve a Finest, ami a szuper prémium márkákkal veszi fel a versenyt és szintén olcsóbb mint a hasonló minőségű márkatermékek.