Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Utolsó kommentek

Címkék

2015 (1) 2017 (1) 2bratanki (1) 3 fonteinen (1) 50/33 (1) 50/46 (1) 50/47 (1) 50/48 (2) 50/49 (1) AB-Inbev (1) Abdij Averbode (1) ale (54) álhír (5) alkoholmentes (4) alltech (7) altbier (1) amerika (2) amszterdam (1) andechser (1) Anderson Valley (1) angol (14) apa (1) Apátsági (2) apátsági (3) aréna (1) árpabor (2) aventinus (3) bajor (30) bak (30) balkezes (4) baltika (1) balti porter (1) bamberg (7) bandusz-köleses (1) barleywine (5) barna (2) bécs (6) bécsi ászok (3) beerfort (2) békésszentandrás (38) belga (40) berlin (1) bevog (1) bierzauberei (1) bigfoot (3) bio (1) bisztro (1) bjcp (2) bors (2) borsodi (8) BorsodiBevilaqua (1) boza (1) brett (6) brewyourmind (1) brno (2) buda (3) budapest (8) budapestbeerweek (1) buli (1) burgenland (1) búza (35) búzasör (16) camba (1) cantillon (1) carlsberg (1) cerna hora (3) chilis (1) cider (3) címke (2) cinkota (1) craftbierfestwien (3) csakajósör (7) csalános (1) csalás (1) csapolás (1) csatorna szigetek (1) cseh (51) csíki (5) csobánka (8) csupor (1) dán (4) debrecen (1) demolen (8) De Ranke (1) diabetikus (1) dimbolab (2) dombóvár (1) dreher (22) Dupont (1) edelweis (1) eggenberg (1) Élesztő (2) életkép (8) ERPÉ-Ludas (1) etyeki (2) fehérnyúl (2) feröer szigetek (1) fesztivál (48) fifty shades of (1) firstbrewery (4) flamand vörös (1) fót (13) főzdebusz (1) főzdefeszt (32) frank (1) füstölt sör (12) Fűtőház (4) gasztro (5) gasztrotop (1) gluténmentes (1) goldenblog (1) gólem (7) gose (1) grabanc (9) greensheep (1) grimbergen (1) grodziskie (4) Gueuze (3) guinness (4) gyárlátogatás (1) gyertyános (2) gyógysör (1) győrzámoly (1) hacker-pschorr (1) hal (1) harapunk (4) házisör (29) hbh (1) hedon (2) heineken (5) hekkelberg (1) hermelin (1) hoegarden (1) hofmann (1) hofstetten (2) hofstettner (2) holland (10) homebrewer (2) hopfanatic-kisstamás (23) hoptop (5) hordó (4) horizont (16) horvát (2) hrabal (4) hrabal100 (5) hübris (3) hunyadi (1) hutyánzoli (1) Huyghe (1) il capriccio (1) ipa (51) írók (2) Jandrain-Jandrenouille (1) japán (1) jégbak (1) kabinet (1) kaiser (1) kaltenecker (5) kapucinus (1) karácsony (11) kecsekmétisörmesterek (2) kelemen ottó (7) keserű méz (1) kissler (2) kisüzemi (217) kőbánya (7) kocsma (2) koktél (1) kollab (1) kölsch (3) komló (20) korzika (1) kősör (1) kozel (7) kraft (26) kraken (2) krombacher (1) kukorica (1) kulmbach (1) kulmbacher (1) lager (11) láger (11) lambic (6) lammsbräu (1) la chouffe (1) legenda (18) lengyel (5) lexo (1) lichtenhainer (1) liechtenstein (1) limomádé (2) Lindemans (1) lipcse (1) luxemburg (1) madscientist (9) mad scientist (2) magy (1) magyar (243) málta (1) man sziget (1) marino (1) marionett (1) márkanév (1) märzen (7) mecénás (1) memminger (2) merlin (1) mexikói (1) michael jackson (2) mikkeller (2) miskolc (1) Monyó (22) münchen (3) nelson sauvin (1) német (35) newengland (1) nitrogén (1) nógrád (1) norvég (2) novapaka (1) Nøgne Ø (1) oedipus (1) ogre (3) oktoberfest (3) olasz (3) orosz (3) országsörtesztje (1) osterbräu (1) osztrák (13) oysterstout (1) palóc (3) paracelsus (1) párkány (2) pécs (1) pelicon (2) permon (1) pils (11) pilseni (6) pivo (2) Plzeň (1) porter (16) pozsony (2) prága (6) primator (3) purkmistr (1) pyraser (3) quadrupel (2) radler (2) rage (1) rebaktibor (1) reczerser (3) régi idők sörei (1) reketye (1) rétság (1) rigó (1) rízmajer (23) rodenbach grand cru (1) román (1) rotburger (3) róthzoli (9) rozs (2) rozsnyó (1) sahti (1) saison (10) samuel smiths (1) san (1) scheyern (2) schlenkerla (6) schneider (4) schwarzbier (2) sernevelde (2) skót (1) soltvadkert (1) soproni (7) Sör (1) söralátét (2) sörfesztivál (53) sörforradalom (14) sörfőzés (2) sörkoktél (10) sörkönyv (2) sörkorcsolya (35) sörkultúra (14) sörmitöbb (2) sörmúzeum (2) sörnyitó (1) sörökamöszjövödréből (4) söröpohár (1) sörösapp (1) sörösdoboz (1) söröző (5) sörpiac (10) sörspecialista (6) sörszörp (1) sörtörténet (27) sörturista (5) sörturizmus (3) sörvacsora (8) sörvers (1) sörverseny (24) sour (1) spontán erjesztés (1) staropramen (5) stgeorgen (1) stout (26) strong (2) suarez (1) svéd (1) synthesisbrewlab (1) szakbolt (1) szalon (1) szarsör (6) székely (2) szerb (1) szlovák (5) szlovákia (2) szlovénia (6) szüretlen (2) tabán (1) takácspéter (13) tank (1) tankönyv (1) távoli galaxis (1) teve (1) thehumanfish (2) thomasmenner1701 (2) thornbridge (1) Tibeer (6) tívíszerep (1) tökmag (3) To Øl (1) trappista (3) treehouse (1) tréfa (4) tripel (3) tudomány (1) tuffbuzz (2) tumblr (1) turbacci (1) ugarbrewery (1) USA (3) usa (2) utassyrolli (1) v4 (1) vágott (2) valentins (1) vasököl (1) vélemény (1) vizir (1) vonat (1) webáruház (1) weihenstephaner (3) weltenburger (2) wernesgrüner (1) wheat (1) witbier (3) worldbeerawards (1) zatec (1) zipsbrew (11) zirc (2) Címkefelhő

Sör 2017 - A Hódítás Éve

2017.01.11. 20:41 :: IPAfai Pap

Csakúgy mint tavaly januárban, idén is igyekeztem egy beharangozó posztban összeszedni, milyen folyamatokat, trendeket látok a hazai sör-életben. (Mivel a Monyo idén már körbekérdezett, ott olvasható volt pár vélemény, de én lassabban készültem megint el a magaméval.) Milyen fontos vonalak mentén rendeződhet a piac, mik lehetnek a divatos irányok, milyen veszélyek elébe néznek a hazai sörfőzők-sörtermelők.

mario4.JPG

1. Kisüzemek-gerillák - Egyre inkább élesedik a kis főzdék között is a verseny. Hogy valaki szinten tudjon maradni, vagy fejlődhessen, ahhoz önmagában komoly befektetésekre volt/van szükség, ami a folyamatosan jó és egyenletes minőséghez elengedhetetlen. Ha a régebbi alapítású főzdék nem kapnak idejében észbe, és az elmúlt évek konjunktúrájából szerzett hasznot nem kellő odafigyeléssel forgatják vissza a vállalkozásba, akkor 1-2 éven belül eltűnhetnek vagy helyi ellátóvá szürkülhetnek vissza. Nem elég a sört megfőzni, a telítődő piacon jó marketinggel, izgalmas csomagolással, figyelemfelkeltő eseményekkel (csapfoglalás, minifesztivál, karitatív tevékenység stb.) kell fenntartani a fogyasztói és médiaérdeklődést, és a beáramló minőségi külföldi (belga, angolszász, cseh-német) sörök mellett kell megtartani a rajongókat. Ehhez az egyik recept a sokféleség, a folyamatosan megújuló kis szériás termékek, de ha ez nem kapcsolódik össze minőséggel, akkor előbb-utóbb visszafelé is elsülhet. A saját vendéglátóhely, vagy jól bejáratott partnerek is megalapozhatják egy-egy főzde sikerét. Ahogy sok kézműves borászatnál, úgy a sörfőzdéknél is a főzde mögött álló serfőző, tulajdonos olyan hiteles személyiséggel adhat pluszt egy-egy sör mellé, ami megalapozhatja a vevői bizalmat. Hosszú távon egy "kézműves" vállalkozásnál ez elengedhetetlen. A lokálpatriotizmus és a regionális szerep kidomborítása (akár egy-egy borvidéknél) is fontos tényező lehet a fogyasztók-rajongók megtartásában, erre remek példa volt a szarvasi és a békésszentandrási főzdék jó szereplése az Ország Söre versenyben, ahol a két főzde messze a legjobban tudta megszólítani a főként helyi rajongótáborát.

139_1.JPG

Az új, komoly befektetésekként alapított, vagy közeljövőben alapítandó modern sörfőzdék már nem tudnak ezekkel a sajátosságokkal operálni, (bár a Kőbányai Kraft-főzdék rendelkeznek egyfajta lokálpatrióta ízzel, hisz Kőbánya és a sör összeforrott a magyar köztudatban), így az ilyen főzdék - akár a menő éttermek a séfjeikkel - az általuk alkalmazott jó nevű sörfőző-mesterekkel tudnak a saját marketing mellett megjelenni. (Pl. a hamarosan debütáló First Sörfőzde, ahol Csupor Marci, a sörfőző, aki gerillaként már számos sörével bizonyított és nevet szerzett külföldi versenyeken és a hazai sörbarátok között). Ugyanilyen jó reklám a koprodukciós sör, amit a Szent András Sörfőzde vagy a Rizmajer és több más főzde is kihasznált, hogy gerillákkal (pl. Csupor Marci, Armando stb.) közösen főzött söröket vezettek be a piacon, ami szintén egyre elterjedtebb lesz. A gerillák vagy visszaesnek hobbi szintre, hiszen egyre drágább lesz tartályt és eszközt bérelni a főzdékben, vagy csak egész különleges sörökkel szerezhetnek maguknak nevet sörfőző versenyeken vagy egyéb gasztro-eseményeken. (Az Olimpia étterem közelgő exkluzívnak ígérkező sörvacsoráján a Hübris mutat be a söreiből egy válogatást.)

warrior1.JPG

A KKK (kisüzemi-kézműves-kraft) sörök most már viszonylag szélesebb körben bekerültek a hipermarketekbe és egyre több vendéglő-étterem is forgalmaz KKK-sört. Sajnos a fine-dining éttermek még mindig inkább kötelező kellékként (divatos, a bor mellett páran keresik) tartanak ilyen söröket és nem tudatos palettát építenek föl sörökből. A Kraft mozgalom hozhatja meg az első olyan áttörést, hogy az ilyen éttermek hozzá mernek nyúlni és ételek mellé ajánlani is merik a söröket, bár ehhez még sok sommelier sem rendelkezik a megfelelő tudással és / vagy kóstolási tapasztalattal. A KKK-sörök másik kitörési pontja lehet az export, hisz a kelet-európai söröknek Nyugat-Európában vagy a tengerentúlon lehet egyfajta egzotikuma, ami kihasználható, főleg személyes kapcsolatok vonalán. A térségben ugyan erős verseny van, hiszen Lengyelországban nagyon komoly a felhozatal, nagyon sokrétű a piac, és sokkal ideálisabb a fogyasztói környezet is.

Összefoglalva a régebbi típusú családi ill. kisvállalkozások inkább a személyes arculatra és hagyományos kapcsolataikra és a saját vendéglátóhelyeken való értékesítésre alapozhatnak, míg a modernebb, nagy főzdéktől  egy jól kitalált alap-szortiment mellett a különlegességekkel való folyamatos megjelenés és az extravagancia lesz inkább továbbra is várható.

A Kraft-mozgalom főzdéi, ha a gyakorlatba is sikerül tartósan átültetni az általuk vallott elveket, akkor mindenképpen 1-3 éven belül bekerülhetnek a fine dining kultúrába, ahová valók, és először nekik lesz esélyük sokrétűségükkel átformálni az elég egysíkúan borra épülő hazai éttermi kultúrát. A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete megerősödhet, ha ezt a szemléletmódot beemeli az egyesület kommunikációjába. Evvel egyrészt jó sajtót csinálhat magának és a KKK-söröknek, illetve elindulhat egy olyan látványos lobbitevékenység, ami erősítheti a kisüzemek pozícióit a multikkal szemben. Ehhez azonban folyamatos médiajelenlét szükséges, és az eddigi hagyományos közgyűléses egyesületi tevékenység helyett egy operatív titkárság, saját tudatos marketing és egész évben fizetett alkalmazottak szükségesek, akik ellátják ezeket a feladatokat. Erre azonban áldozni kell a tagoknak, ha haladni akarnak a korral.

pu2foto6.JPG

2. Multik - A három plusz egy nagy gyár (Borsodi, Dreher, Heineken + a Pécsi) a jól bevált cseh adut (Kozel-Pilsner, Krusovice, Staropramen) húzták elő, ami beválni látszik hosszabb távon is. Nagy változások nem várhatók, bár a Dreher átkerül az AB-Inbev alá beolvadt SAB-Miller égisze alól a japán Asahi tulajdonába, ami hozhat némi mozgást és újdonságot, bár inkább néhány konszernhez köthető márkával, nem új felfogással. Folytatódhat az óvatos kísérletezés kis szériás sörökkel, amiknek fesztiválokon, rendezvényeken történő "éles" tesztje alapján megjelenhetnek újabb termékek, amik hozhatnak meglepetéseket. A KKK-sörök és a médiában folyamatosan megjelenő minőségi sörkritériumok szorításában lassú léptekkel, de a hazai prémium és szuperprémium szegmensben is lehet nagyon kicsi pozitív minőségi változás, amely jól kommunikálható a reklámokban, és eltakarhatja a Core-lager és az olcsó sör szegmensben egyre inkább tért nyerő "jóárasító" törekvéseket (csökkenő szárazanyagtartalom, gyengébb-olcsóbb alapanyagok, pótanyagok), amelyekkel továbbra is költséghatékonyan termelhetnek. Mivel az adókörnyezet továbbra sem kedvező, a biztonságos és jövedelmező utat fogják járni, de a korábbi évek szuperprémium szegmensben való előretörése megtorpanhat, ha a fizetőképes fogyasztók (és az őket kiszolgáló vendéglátóhelyek) más importból származó minőségi külföldi sörökre és / vagy KKK-sörökre térnek át.

ogreimg_7585_1.JPG

3. Sörözők - Az ország sok szempontból vízfejű, így az ún. "Sörforradalom" sokszor Budapesten tombolt eddig is, és vidékre csak nagyon nehezen kerülnek el bizonyos hullámai. Budapest mellett elsősorban Pécs (Művész, Egylet) és pár vidéki nagyváros (Győr, Szeged, Debrecen), köztük a több sörfőzdével rendelkező Miskolc, ami valamelyest próbálja követni a fővárosban zajló eseményeket. A már tavaly is népszerű csapfoglalások mellett a kulináris események (sörkorcsolyák, sörvacsorák) mellé szervírozott sör, illetve az "író-olvasó", azaz sörfőző-sörivó találkozások eseményei pörgethetik fel egy-egy söröző forgalmát. Sok sörözőnek a haszon az elsődleges, de az igazán progresszívek már meg fogják válogatni a sörfőzdéket, akikkel együtt dolgoznak, mert ezekben az egységekben is fontos lesz a minőség. A minőségi fejlődés remélhetőleg azt is magával hozza, hogy egyes főzdék sem fognak akárkinek sört adni, illetve a fogyasztók is elmaradnak olyan sörözőkből, ahol rendszeresen hibás sörök vannak csapon. Budapesten lehetséges egy árverseny kialakulása is, főleg a téli holtszezonban. Most már önmagában az, hogy vki KKK-sört tart, az alap, azok lesznek a menő helyek, akik az újdonságokat minél hamarabb meg tudják szerezni, vagy náluk lesz a premier, illetve egy olyan exkluzív kínálattal rendelkeznek (pl. Csakajósör, Hopaholic), ami sehol másutt nem elérhető.

harapunkimg_8405.JPG

4. Sörtrendek - Az IPA továbbra is ott lesz a topon, (a láger és a meggyes sörök a fogyasztási lista élén), de lesznek újabb trendek. A Monyo már decemberben megkezdte a sort az ízesített sour ale-lel, amit a 2 éves születésnapon mutattak be. A különböző savanyított sörök és a Saison főleg nyáron és valószínűleg nem natúr formában, hanem - részben agyament - gyümölcsös ízesítésekkel biztos, hogy népszerű lesz, és a fröccs rajongóit is meghódíthatja. (Ehhez nemzetközi viszonylatban csak annyit, hogy a Brew Dog most készült el az új sour ale-eket főző üzemével.) Az amerikai trendekre visszhangozva amúgy is az ízesítés lesz a sláger. Fűszerek, kávé, gyümölcsök, csokoládé fogja színesíteni elsősorban az erős söröket (R.I.S., Double IPA, Tripel), és lesz pár kísérleti gabonás főzet a historikusság jegyében. Megjelenhet válogatás több főzdétől egy témára (summer ale, IPA, Stout), és tért nyerhetnek a visszafogottabb angol stílusban komlózott sörök. Vagyis az eddigi erősen újvilági komlós söröktől a végletek felé mozdulnak az ízek, a harsány extravagancia illetve a letisztult hagyományos ízvilág felé.

komlóbrit3.jpg

Összefoglalva,  fogyasztói szemmel még nagyobb térnyerést - főleg az élelmiszerboltokban, hipermarketekben -  lassú gasztro-áttörést, kis árcsökkenést, emellett a drága exkluzivitás megjelenését várom. A boltokban egyre több sörös akcióval, ami a kis sörszakboltok lehetőségeit szűkíti, de az átlagfogyasztóknak pozitív lesz, és egyre szélesedik a sör ismertsége. A kisüzemi szegmensbe meg még több pénz áramlik majd, ami a hazai sörtermelésben emeli a részesedést, de a multik nyomasztó fölénye továbbra is megmarad, ám 1-2 éven belül a hazai gyártmányú prémium-szuperprémium szegmens enyhe minőségi javulásához fog vezetni. A sör idén tovább hódít majd, úgyhogy 2017 a Hódítás Éve lesz.

6 komment · 1 trackback

Címkék: magyar kraft sörkultúra sörpiac kisüzemi

A bejegyzés trackback címe:

http://sorbuvar.blog.hu/api/trackback/id/tr112116175

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bulibáró 2017.01.27. 21:50:45

Mit üzen a web?Heti alkoholos hírek, költemények. Na, ki a bulibáró? A Heti sajtó megmondja, jó szájízzel mennyi mindent lehet ráfogni az alkoholra! Hétszentség'17/2 2017. 01. 09. Amióta sörfőzés létezik, azóta léteznek ügyeskedő sörfőzők, ak...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borbíró Andris 2017.01.12. 09:10:48

Tehát röviden: továbbra is lemaradással, de követjük a nyugati trendeket (kávé, sör legyen dög savanyú! :D), a multik meg óvatosán fojtogatják a minőségi sörök piacát.

Egyébként egy megállapítással nagyon nem értek egyet, bár sokféle szempont alapján írhattad: nekem (és sok cimborámnak) speciel elegem van a sokféleségből és a folyamatosan megújuló kis szériás termékekből, az én igényem: szeretnék _állandó_minőségű_sört_ (nem tudok itt jobban aláhúzást imitálni...) kapni minél több helyen, de minimum minél folyamatosabb, megszakítás nélküli kínálattal. Tudom, hogy ez már a nagyüzem felé mutogat (főleg ha a minél több helyet nézzük), de szerintem ezzel lehet új fogyasztókat behozni. És erre még mindig szükség van (már az új fogyasztókra).

A regionális ismertség, beágyazottság fontosságával viszont abszolút egyetértek.

-kk- 2017.01.12. 11:25:37

a KKK-gyűjtőnév saját kreáció? szellemes! :D

-kk- 2017.01.12. 18:22:12

@pif: valamiért egészen mostanáig elkerülte a figyelememet

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2017.01.12. 19:23:28

@-kk-: sztem egész jó terminus technicus - ráadásul rövid és benne van mindenki :)

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2017.01.13. 12:38:37

@pif: tényleg jó lenne, de a gugli még sokáig egészen mást ad ki rá :D