Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Sörbúvár

Férfiak cukrászdája

Sörhelyzet - 2016 - A kihívás éve

Ha az évzáró bejegyzésben a komló évének nyilvánítottam 2015-öt, az idei év véleményem szerint óriási víz- (azaz sör-)választó lesz nemcsak a nemzetközi, hanem a hazai söréletben is. Alábbiakban összeszedtem, milyen folyamatokat látok jelenleg a magyar söréletben.

A hazai "sörforradalom" első emblematikus eseménye, a 2011 májusi Főzdefeszt óta óriási fejlődés indult meg a sörpiacon, ami a tavalyi évben az egyik csúcspontjához ért. A fejlődés-változás több irányból indult meg.

catpiss.JPG

  1. Sörfőzdék - A hagyományos kisüzemi főzdék helyét egyre jobban átveszik a 90-es évek elején alapított, de megújulni képes üzemek, (Stari, Szent András, Gyertyános, Rizmajer, Fóti stb.) akik képesek voltak bővíteni a palettájukon és időben elkezdték azokat a fejlesztéseket, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a piacon maradhassanak a jövőben. Természetesen megjelentek a minőségi söröket készítők holdudvarában azok az üzemek is, akik meglovagolva a divatot új köntösbe bújtatnak elavult, silány alapanyagokból, aromákkal és egyéb pótanyagokkal készített söröket és megtévesztik a fogyasztókat. A megújult prosperáló kisüzemek mellé zárkóztak föl azok az új főzdék, melyek friss befektetések (Legenda, Hopfanatic, Zip's, Monyó, Reketye stb.). A fejlesztések illetve az újonnan piacra lépett szereplők felszínen maradásának alapja az izgalmas és gazdag sörkínálat kialakítása, mely áll jó alap szortimentből (4-6 sörből áll -  világos láger vagy pale ale, sötét láger vagy bak, valamilyen erős sör, gyümölcsös vagy ízesített sör, esetleg IPA és/vagy búza), és szezonális vagy egyéb különlegességekből (karácsonyi, nyári, közös főzet valamelyik főzdével vagy gerillával). A másik ismérv a megfelelő megjelenés (egységes arculat, üvegpalack, címkedizájn), melyben az elmúlt év szintén nagy változásokat hozott. A harmadik a tartósan jó minőség - lenne. Ez utóbbi sajnos folyamatos probléma egyelőre, bár ez nem csak a sörfőzdéken, hanem a sörösboltokon-pubokon is múlik. A minőség megőrzése érdekében - részben azért, hogy hipermarketek és/vagy nagybani borkereskedések is belistázzák a termékeiket - egyes sörfőzdék bevezették-folytatják a tartósítási eljárások (pasztőrözés és más technológiák) alkalmazását illetve folyamatban vannak újabb fejlesztések, befektetések (pl. automata palackozó, automatizált tisztítási technológiák, modern főző- és erjesztőberendezések - Zip's, Agrometál - vásárlását).
  2. Sörös multik térnyerése, szemléletváltoztatása - A három (+1) nagy hazai sörgyár először csak a sörfogyasztás csökkenésére reagált, akciókkal, reklámokkal, és fogyasztásnövelést indikáló promóciókkal. Azonban az Magyar Sörgyártók Szövetségének éves statisztikáiból kiderül, hogy a válság okozta recesszió a sörfogyasztásban is a szélsőségeket erősítette. A szuperprémium-szegmens kevéssé, míg a legalsó kategória (80-120 Ft-os olcsósörök, "ál-német" sörök) jelentősen erősödött és az ún. Core-lágerek (Borsodi, Soproni, Arany Ászok) kategóriája jelentősen visszaesett. Emellett azonban megindultak - több-kevesebb sikerrel - olyan útkereső folyamatok, melyekkel a gyári marketing-osztályok pont a hazai sörfogyasztásban bekövetkezett változásokra reagálnak. Több-kevesebb sikerrel igyekeztek a kisüzemi sörök népszerűségét átültetni a saját termékpalettájuk bővítésével (Heineken - ízesített Soproni Démonok; Dreher - Hidegkomlós). A Dreher már két éve felelevenítette a sörgyári fesztivált, ahol kísérleti ízeket tesztelnek a sörissza néppel, ami alapján új termékek bevezetéséről is döntenek. A cseh sörök hagyományos népszerűségét kihasználva is próbálták erősíteni a termékpalettát. A Borsodi (Molson-Coors) a Staropramen kérdőjeles minőségű licence után a korábban is kapható, import Dark mellett az Unfiltered és a Granat márkákat is behozta. A Drehertől (volt SAB-Miller) a szintén licenc-"minőségű" világos Kozel mellé az import Kozel Cerny az 1-2 próba-akciós dömping után már folyamatosan kapható több helyen. És most a közelmúltban a Heineken is lépett és a takarék-üzemmódban működő martfűi gyárban elkezdik a Krusovice-licenc főzését. A változás a reklámokban is észlelhető. Míg 2-3 éve egymást érték a nőgyűlölő-meccsnézős-humorfesztiválos hármasság színvonalán mozgó reklámok, addig egy ideje elkezdték felnőttesebben is megszólítani a fogyasztókat. Komlóról, malátáról szólnak sörreklámok, és a bumfordi poénkodás mellett-helyett minőségi sörös ismeretekkel, gyártástechnólógia "kulisszatitkokkal" igyekeznek a fogyasztókat a saját sörmárkához csábítani. A nemzetközi sörszcéna is óriási változáson esett át. A kisüzemi főzde-bumm után a multik egyre több craft-főzdét vásárolnak fel, amelyek között olyan komoly tranzakciók is megtalálhatók, mint a Ballast Point (Constellation Brands) illetve a Lagunitas (Heineken) californiai főzdék 1-1 milliárd dolláros eddig csillagászatinak hitt vételára. És ne felejtsük el, a 2015-ös év legnagyobb sörös üzletét, az AB-InBev - SAB-Miller fúziót, ami olyan, mintha az autóiparban a Volkswagen és a Toyota fuzionált volna, és ez előbb-utóbb a magyar sörtérképet is átrajzolhatja. Ezek az események több üzenetet hordoznak. Egyrészt a költségcsökkentés és a tőkekoncentráció jegyében, másrészt viszont a craft.beer szegmensben való térnyerés irányában történik lépés. Hogy a megvásárolt főzdék megőrzik-e azt a minőséget, amit korábban jelentettek, az szintén kérdőjeles, de hasonlóan az autógyártók luxusmárkáihoz (Bugatti, Lexus, Acura stb.), a nagy sörmultik is felépítenek olyan brandeket, melyek kézműves alapokon nyugszanak, de beépítik a saját nyersanyagbeszerzési és disztribúciós rendszerükbe, hogy továbbra is megőrizhessék dominanciájukat. Hiszen az USA-ban már 19% körüli a craft-főzdék bevétele, és termelési kapacitásuk is 13-14%-os súllyal esik latba a teljes sörgyártást tekintve. A márkaépítés a piacszerzés mellett egy másik szegmensben, a gasztronómiában is rendkívül fontos szerepet játszhat, hiszen a minőségi sörök egyre inkább megjelennek a gasztronómiában. Egy komolyabb étterem lassan oda fog figyelni nemcsak a bor, hanem a sörlapjára is, és a nemcsak a hagyományos (világos-barna-gyümölcsös-alkoholmentes) vonalon, hanem, hasonlóan a pálinkához, a speciális minőségi sörök vonalán is elkezdik bővíteni a kínálatukat. A magas gasztronómiában való megjelenéshez és a sokszor háttérbe szorított női fogyasztóknak a megnyerésére indította a sörgyártók európai szövetsége a Love Beer campaign-t, melyben az új elnök vezette magyar tagszövetség is részt vett és magyarítva előrukkolt a Sör mi több eseménysorozattal, melynek idén is több rendezvénye várható.
  3. Befektetők - sörözők, sörboltok - A kisüzemi-"kézműves" sörök térnyerése természetesen nem hagyta hidegen a befektetőket sem. A vendéglátásban egyre több piaci szereplő jelenik meg, akik - ez főként Budapestre érvényes, de vannak vidéki példák is - már "kötelezően" tartanak kézműves sört a kínálatukban vagy éppen pont a kézműves vagy cseh illetve belga sörre építik a vállalkozásukat, több-kevesebb sikerrel. Emblematikus példa 2015-ben a Marionett megnyitása és a Csakajósör "kettes számú" üzemegysége a Hopaholic Pub, és az Élesztő új import craft-sörös egysége az Élesztő Importer. Két különleges vállalkozás is van a piacon, a Horizont, akik nem sörfőzde, és nem gerilla-főzők, hanem fiatal tehetséges sörfőzőkkel dolgoznak és főzetik le a sajátmárkás söreiket, melyek már szintén bekerültek országos élelmiszerbolt-hálózat polcaira, illetve a Csapház sörkimérések, ahonnan "csapolt" minőségben lehet hazavinni palackban a sört. (egyébként ezt a palackba csapolási technikát békésszentandráson, a Rózsában is alkalmazzák) A sör ilyesfajta térnyerése felerősítette a versenyt. Korábban unikális boltok mindennapivá válhatnak, és a 2016-os év meghozta az első - sokak számára fájdalmas - sörös hírt, a Sörspecialista, az egyik úttörő sörbolt január végén bezár. Ebből is kitűnik, hogy a sok új hely megnyitása okán a kézműves sörözők-sörboltok kínálata mellett fontos az, hogy a boltot eltartó nagyközönségnek továbbra is unikális kínálatot, programot nyújtsanak, de olyan elhelyezkedésük legyen (pl. romkocsma-negyed, ), ahol a napi forgalom is rentábilis. Sok helyen hozott/hozhat változást, hogy a GVH döntése szerint a három nagy sörmulti nem kérhet a szerződésben kizárólagosságot, így több vendéglátóhely úgy tud a multi márkák mellett "vendégcsapra" tenni kisüzemi vagy más importból érkezett sört, hogy megtartsa a multi által nyújtotta előnyöket. (ingyenes csaptisztítás, komoly beszállítói hálózat, kedvezményrendszer, eszközkészlet-dekoráció)
  4. Sörfesztiválok - A budapesti sörfesztiválok (Oktoberfest, Corvin-negyed, Palotanegyed) közül kiemelkedik a Belga Sörfesztivál, a Cseh Sörfesztivál, a Budavári Sörfesztivál és a Főzdefeszt. A belga a Belgaco saját fesztiválja, a cseh feszten pedig elenyésző kivétellel csak import cseh söröket találunk, így ezek nem érintik a magyar kisüzemi főzdéket. A Budavári Sörfesztiválon a nagykereskedések és a multik is kiállítók, így ott a komoly konkurencia miatt egyre behatároltabb a kisüzemi főzdék megjelenése. A Főzdefeszt kezdetben szinte az egyetlen fóruma volt a kis főzdéknek, és emiatt 2014 őszéig sajátos érdek-lelkesedés keverékéből állt össze a kiállítók megjelenése a feszten. 2015 nyarától (a Főzdefeszt brandbe 2015-ben vásárolta be magát egy külső befektető, a Komló és Maláta Kft) azonban már teljességgel üzleti alapon került a Főzdefeszt megrendezésre, így a kiállítói díjak emelkedése és egyéb viták a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületével - a budavári fesztiválhoz hasonlóan - itt is jelentősen megszűrte a megjelent főzdéket. Az idei évben a már két éve sikeres bécsi Craft Bier Fest-nek és az utóbbi időben sikeres gasztrofesztek (pl. a Gellért Szálló hagyományos Márton-napi borfesztiválja 2015-ben sörös rendezvénnyel indult.) mintájára a Főzdefeszt is tervez - bejelentésük alapján, melyre már állami támogatást is kaptak - "fedettpályás" sörfesztivált, kérdés, hogy milyen keretek között, és be tud-e vonzani annyi résztvevőt, mint az évek óta sikeres belga fesztivál. A tavaszi és őszi Főzdefeszten már 2014 nyara óta tapasztalható egy átstrukturálódás, melynek egyik legmarkánsabb tényezője, hogy az említett financiális és egyéb viták okán távol maradó kisüzemi főzdék helyébe a népszerű sörös gasztro-kocsmák (Neked Csak Dezső; Élesztő, Hunyadi Lakásbisztró stb.) és palettájukon a kis szériás sörökkel előrukkoló gerilla-főzdék új főzetei kerülnek. A kisüzemi főzdék vagy beletörődnek ebbe a számukra sok szempontból hátrányos változásba, vagy megvan az elvi lehetőségük, hogy saját sörfesztivált szervezzenek. Mivel tavaly óta új, fiatalabb vezetőség van ennek az egyesületnek az élén, várható, hogy kilépnek a Főzdefeszt árnyékából, ami a sörszerető fogyasztóknak minden szempontból jobb, hiszen a fesztiválok "versenye" a sör és a fesztivál szervezésének minőségén is jelentősen javíthat.
  5. Házi sörfőzők-gerillák, fogyasztók - A 2012-es engedélyezés óta megszaporodott az otthonfőzők száma. A Házi Sörfőzők Egyesületének versenyei és a sörfőzőeszközöket és alapanyagokat is árusító sörboltok és a mindent megkönnyítő internetes kereskedés beindította azt a folyamatot, hogy egyre több jó minőségű házi főzet készül, és a sikeresebbek - részben a Corvinus Egyetem sörmester szakát elvégezve - rutinos gerilla-főzőkként is bemutatkoznak. Természetesen nem szabad a fogyasztókról sem elfeledkezni. Ahogy a 90-es évek elején nagyon sokan nem tudták, mi fán terem a jó bor, úgy 10-15 évvel később már egy átlag borfogyasztó is viszonylag jól ismerte a borfajtákat, volt fogalma minőségről, eljárásokról, borvidékekről. A magyar "sörforradalom" még gyerekcipőben jár, 5. évébe lépve megállapítható, hogy egy szűk körön kívül még sokan nem ismerik a söröket, nem tudják, mit várjanak el egy-egy márkától, fajtától. Nincs még a kézműves sörnek (főleg a mainstream cseh-német-belga vonaltól eltérő söröknek) megfelelő fogyasztói kultúrája, ami hatásos ismeretterjesztéssel (blogok, események, sörvacsorák, fesztiválok, médiamegjelenések) sokat javulhat. Fontos továbbá a fogyasztókkal közvetlenül kapcsolatba kerülő vendéglátósok (csaposok, pincérek, vendéglátóhely-tulajdonosok) képzése is, mert nagyon sok helyen a pult túloldalán állók sem elég tájékozottak.

137.JPG

Összefoglalva a fentieket, a 2016-os évben - véleményem szerint - előbb-utóbb túlkínálat lesz kézműves sörökből, ami előtérbe helyezi a minőség kérdését, és a egy új versenyt fog elindítani a kisüzemi főzdék között. Ez néhány szereplő eltűnéséhez, vagy háttérbe szorulásához vezethet. Elengedhetetlenek lesznek sörfőzdék felszínen maradáshoz a komoly befektetések, a megfelelő disztribúciós hálózat, bejáratott állandó partnerek vagy saját vendéglátóhely, ami a folyamatos üzletmenethez és a szükséges fejlesztésekhez alapvető. Meg fogja szűrni a piacot az amerikai sörfőzde-bumm és az európai kisüzemi robbanás miatt egyre jobban érződő komlóhiány, amely nem csak az új nemesítésű komlókat, hanem alap nemeskomlókat is érint, és eltelhet 1-2 év, ami alatt a termesztők utolérik a piaci igényeket. Ez természetesen az alapanyagárak és a költségek emelkedésével jár együtt.

A vendéglátóhelyeken az idei évben lassan megindul egy áttörés, és a sör a street-food vonal után nagyon lassan bekerülhet a fine-dining éttermekbe a bor mellé, ami divatot teremt a "második" vonal számára is, és megnövekszik a nyitott, kevésbé ár-érzékeny minőségi borfogyasztók igénye is a kézműves sörre. A multicégek sem hagyják figyelmen kívül a trendeket és ez a vendéglátóhelyek, ital nagykereskedések és szupermarketek kínálatában is érződni fog. A multik minőségi sörös befektetései és az élelmiszerláncok folyamatos sör-akciói hosszabb távon olyan árversenyt is hozhatnak, melyek szintén a kisüzemi főzdék esélyeit rontják, viszont egyre több fogyasztónak lesz meg az esélye a dömping-sörök mellett az elfogadható-jó minőségű sörök vásárlására.

A sörszcénától eddig távol(abb) álló befektetői csoportok megjelenése már a Főzdefesztnél is szembetűnő, de további "kívülről" érkező szereplők is érkezhetnek, és ez még jobban élesíteni fogja a kialakuló piaci versenyt.

A fogyasztók tehát inkább profitálnak az idei sörévből, a piaci szereplőkre azonban nagy verseny vár. 2016, a 'kihívás éve' lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorbuvar.blog.hu/api/trackback/id/tr358260034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Utolsó kommentek

Címkék

2015 (1) 2017 (1) 2018 (1) 2bratanki (1) 3 fonteinen (1) 50/33 (1) 50/46 (1) 50/47 (1) 50/48 (2) 50/49 (1) a (1) AB-Inbev (1) Abdij Averbode (1) áfonya (1) ale (62) alefried (1) álhír (5) alkoholmentes (4) alltech (7) altbier (1) amerika (4) amszterdam (1) andechser (1) Anderson Valley (1) angol (16) apa (5) Apátsági (2) apátsági (3) aréna (1) armandootchoa (3) árpabor (2) arthurbdumpling (1) asahi (2) aventinus (3) bajor (30) bak (34) balkezes (7) baltika (1) balti porter (4) bamberg (7) bandusz-köleses (1) barleywine (7) barna (4) bécs (6) bécsi ászok (4) beercorner (1) beerfort (2) békésszentandrás (56) belga (42) berlin (1) berlinerweisse (3) bevog (3) bierzauberei (1) bigfoot (3) bio (1) bisztro (1) bitburger (1) bjcp (2) bors (2) borsodi (21) BorsodiBevilaqua (1) boza (1) brett (7) brewdog (2) brewyourmind (3) brno (3) buda (3) budapest (10) budapestbeerweek (4) buli (1) burgenland (1) búza (40) búzasör (21) camba (1) cantillon (1) carlsberg (2) cerna hora (3) chilis (1) cider (4) címke (2) cinkota (1) craftbierfestwien (3) csakajósör (10) csalános (1) csalás (1) csapolás (1) csatorna szigetek (1) cseh (59) csíki (10) csobánka (8) csupor (1) dán (5) dealbreaker (1) debrecen (1) demolen (10) De Ranke (1) diabetikus (1) dimbolab (2) dombóvár (1) dreher (39) Dupont (1) edelweis (1) eggenberg (1) Einbock (1) Élesztő (2) életkép (8) ERPÉ-Ludas (1) etyeki (3) fehérnyúl (6) feröer szigetek (1) fesztivál (49) fifty shades of (1) firstbrewery (11) flamand vörös (1) fót (14) főzdebusz (1) főzdefeszt (32) frank (1) fullers (1) füstölt sör (12) Fűtőház (4) gasztro (5) gasztrotop (1) gerilla (3) gluténmentes (1) goldenblog (1) gólem (8) gose (2) gösser (1) grabanc (9) greensheep (1) grimbergen (1) grodziskie (4) Gueuze (3) guinness (5) gyárlátogatás (1) gyertyános (2) gyógysör (1) gyömbér (1) győrzámoly (1) gyümölcsös (10) hacker-pschorr (2) hal (1) harapunk (4) házisör (32) hbh (1) hedon (2) heineken (22) hekkelberg (1) hermelin (1) hoegarden (2) hofmann (1) hofstetten (2) hofstettner (2) holland (12) homebrewer (3) hopfanatic-kisstamás (23) hopláger (1) hoptop (10) hordó (14) horizont (26) horvát (3) hrabal (4) hrabal100 (5) hübris (5) hunyadi (1) hutyánzoli (1) Huyghe (1) il capriccio (1) ipa (72) írók (2) Jandrain-Jandrenouille (1) japán (1) jégbak (1) k (1) kabinet (2) kaiser (1) kaltenecker (5) kapucinus (2) karácsony (14) kecsekmétisörmesterek (2) kelemen ottó (7) keserű méz (1) kézm (1) kissler (2) kisüzemi (279) kőbánya (8) kocsma (2) koktél (1) kollab (3) kölsch (3) komló (29) konrad (1) korzika (1) kősör (1) kóstolás (1) kozel (10) kraft (50) kraken (2) kroisbrewery (2) krombacher (1) kukorica (1) kulmbach (1) kulmbacher (1) láger (22) lager (11) lambic (6) lammsbräu (1) lapirata (1) la chouffe (1) legenda (18) lengyel (5) lexo (1) lichtenhainer (1) liechtenstein (1) limomádé (2) Lindemans (1) lipcse (1) löwolf (1) Luther (1) luxemburg (1) madscientist (20) mad scientist (3) magy (1) magyar (321) málta (1) maltman (1) man sziget (1) marino (1) marionett (1) márkanév (1) märzen (9) mecénás (1) meggyes (5) memminger (2) merlin (1) mexikói (1) mézsör (2) michael jackson (2) mikkeller (2) miskolc (1) Monyó (42) münchen (4) neipa (1) nelson sauvin (1) német (42) newengland (2) nitrogén (1) nógrád (1) norvég (2) novapaka (1) Nøgne Ø (1) oedipus (1) ogre (4) oktoberfest (5) olasz (3) orosz (3) országsörtesztje (1) osterbräu (1) osztrák (15) oysterstout (1) palóc (3) pannonhalma (1) paracelsus (1) párkány (2) pécs (1) pécsisör (5) pelicon (2) permon (1) pils (12) pilseni (8) pivo (2) Plzeň (1) porter (21) pozsony (2) prága (8) primator (3) purkmistr (1) pyraser (3) quadrupel (2) radler (4) rage (1) rebaktibor (1) reczerser (5) Reformáció (1) régi idők sörei (1) reketye (7) rétság (1) rigó (1) rízmajer (26) rodenbach grand cru (1) román (3) rotburger (3) róthzoli (11) rozs (2) rozsnyó (1) sahti (1) saison (12) samuel smiths (1) san (1) scheyern (2) schlenkerla (6) schneider (4) schwarzbier (2) sernevelde (2) sierranevada (1) skót (2) soltvadkert (1) soproni (25) Sör (1) söralátét (2) sörfesztivál (60) sörforradalom (16) sörfőzés (4) sörgasztro (2) sörgyár (4) sörjövedék (1) sörkoktél (10) sörkönyv (3) sörkorcsolya (37) sörkultúra (17) sörlottó (1) sörmitöbb (2) sörmúzeum (2) sörnyitó (1) sörökamöszjövödréből (4) söröpohár (1) sörösapp (1) sörösdoboz (1) söröző (9) sörpiac (10) sörrally (1) sörsajt (1) sörspecialista (6) sörszörp (1) sörtörténet (39) sörturista (5) sörturizmus (3) sörvacsora (8) sörvers (2) sörverseny (30) sour (6) spontán erjesztés (2) staropramen (6) stgeorgen (1) stout (37) strong (2) stubnaágoston (1) suarez (1) svéd (2) svijany (1) synthesisbrewlab (1) szakbolt (1) szalon (1) szarsör (6) székely (2) szerb (2) szlovák (6) szlovákia (2) szlovénia (7) szüretlen (2) tabán (1) takácspéter (14) tank (1) tankönyv (1) távoli galaxis (1) teve (1) thehumanfish (2) thomasmenner1701 (2) thornbridge (1) Tibeer (6) tívíszerep (1) tökmag (3) tomiesjef (1) tomm (1) To Øl (2) trappista (3) treehouse (2) tréfa (4) tripel (3) tudomány (1) tuffbuzz (2) tumblr (1) turbacci (1) ugarbrewery (2) uradalmi (1) USA (4) usa (3) utassyrolli (1) v4 (1) vágott (2) valentins (1) vandálbrewing (1) vaskakas (1) vasököl (1) vélemény (1) vintage (1) vizir (1) vonat (1) webáruház (1) weihenstephaner (3) weltenburger (2) wernesgrüner (1) wheat (1) witbier (5) worldbeerawards (1) yeastside (2) zatec (1) zentus (2) zipsbrew (13) zirc (2) Címkefelhő
süti beállítások módosítása